Sunday 5 July 2009

FNs generalsekretær bemerkninger til media

Bangkok, 4. juli 2009

God kveld. Takk for at dere kom til å møte meg på denne sene time på dagen.

Som du vet, jeg har nettopp kommet fra et todagers besøk til Myanmar. Jeg møtte to ganger Senior General Than Shwe, og jeg hadde samtaler med andre offentlige tjenestemenn.

Jeg møtte også lederne i Myanmar er registrerte politiske partier og med de tidligere væpnede grupper som har valgt å observere en våpenhvile.

Denne morgenen Jeg hadde også tid til å besøke Kyon Da Village i Irrawaddy deltaet for å se resultatene av utvinning og gjenoppbygging arbeid.

La meg først adressen min møter med Senior General Than Shwe.

Som du vet, jeg bedt om å møte Daw Aung San Suu Kyi. Jeg er dypt skuffet over at Senior General Than Shwe nektet min forespørsel. Slik at et besøk på Daw Aung San Suu Kyi ville vært et viktig symbol på regjeringens vilje til å innlate seg på den type meningsfylt engasjement som vil være avgjørende for valget i 2010 er å bli sett på som troverdig.

Jeg tror regjeringen i Myanmar ikke klarte å ta en unik mulighet til å vise sin forpliktelse til en ny epoke for politisk åpenhet.

Likevel mine besøk har gitt meg å formidle bekymringene til det internasjonale samfunnet veldig ærlig og direkte til Senior General Than Shwe og hans regjering.

Mitt møte med Aung San Suu Kyi, men bør ikke bli sett på som den eneste standarden for suksess eller fiasko i mitt besøk. Fordi jeg tror at det er mange flere grunnleggende problemstillinger som vi adressert, under besøket, som [vil] hjelpe flytte Myanmar fremover.

Medlemmene av det internasjonale samfunnet ville ha meg til å fortelle Myanmar ledere at det internasjonale samfunnet står klar til å hjelpe befolkningen i Myanmar nå sine legitime aspirasjoner.

Dette er hvorfor jeg dro til Myanmar, og dette er hva vi gjorde.

Jeg fortalte Senior General Than Shwe at det internasjonale samfunnet ønsker å hjelpe Myanmar å oppnå demokrati, nasjonal forsoning, varig fred og bærekraftig utvikling.


Jeg skissert mitt forslag til framdrift.

Jeg fortalte Senior General Than Shwe at Daw Aung San Suu Kyi og alle politiske fanger må frigis uten forsinkelse og lov til å delta fritt i den politiske prosessen.

Jeg sa at jeg ønsket å se gjenopptakelse av materielle og tiden bundet dialog mellom regjeringen og Aung San Suu Kyi og hennes National League for Democracy ved høyere engasjement.

Jeg fastsatt detaljerte kriterier for en rette miljø for frie og rettferdige valg i 2010. Bare da vil valget bli sett på som troverdig og legitim.

Jeg har oppfordret dem til å publisere så snart som mulig for valg lov og etablere et valg provisjon og angi en dato eller måned etter valget i 2010. Jeg diskuteres etablering av en bred nasjonal økonomiske forum for å ta Myanmar utvikling behov.

Jeg diskuterte også den praktiske spørsmål knyttet til humanitær hjelp, særlig rask utstedelse av visum.

Jeg snakket om, så vel, utvidelsen av humanitær hjelp utover
Delta området.

Dette er områder der jeg forventer at Myanmar regjeringen til å vise fremdriften i meget nær framtid.

Til slutt, før jeg dro til flyplassen, jeg snakket til et publikum av Myanmar senior myndigheter, diplomater, lokale og internasjonale ikke-statlige organisasjoner og FN-organer. Det var en stor samling. Jeg leverte en omfattende tale innstillingen ut meldinger for Myanmar - på nasjonal forsoning, menneskerettigheter og demokrati, om humanitær hjelp og økonomisk fremgang.

I dag, før jeg kom hit, jeg hadde et møte med statsminister Minster i Thailand og jeg informert mitt besøk til Myanmar, og jeg kommer til å fortsette å engasjere seg med medlemmer av gruppe venner på Myanmar. Min spesialrådgiver herr Gambari, etter hans retur til New York, kommer til å kalle sammen gruppe venner på Myanmar og orientere medlemmene der som vi vil fortsette å følge opp med Myanmar myndigheter om framdriften av sakene som jeg har diskutert med Myanmar myndigheter.

Jeg igjen få takke deg for din oppmerksomhet og vil gjerne noen spørsmål. Mange takk.

www.bdcburma.org

No comments:

Post a Comment